De vorba cu marele nostru prim balerin, Alin Gheorghiu, Coordonator de balet la Teatrul Național de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, maestru de balet la Opera Nationala Bucuresti,
„Acum, sunt concentrat in primul rand pe Teatrul de Opereta, Ion Dacian, unde, sunt coordonator balet si unde imi doresc sa aduc lumina, asupra unui compartiment si implicit a unei institutii nationale de traditie, care s-a dorit a fi distrusa si desfiintata de catre unii. In ceea ce priveste Opera, situatia este aceeasi, de la starea nerezolvata cu venirea lui Koborg si a Alinei Cojocaru! Mai exact, cei doi au fost adusi de catre un fost director general care a castigat concursul prin care a fost numit ilegal, conform deciziei instantei! Iar ce a urmat, se cunoaste!„
Născut la 21.04.1973, în București, este căsătorit și are o minune de fetiță. ● absolvent al Liceului de Coregrafie ,,George Enescu,, Bucureşti, 1992 ● absolvent al Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”, secţia Coregrafie – Bucureşti, 2001 ● bursă de studii de două luni la Roma (Italia), 1998 ● a studiat cu: Oleg Danovski, Ioan Tugearu, Peter Breuer, Valeri Kovtun, Mihaela Atanasiu, Gheorghe Cotovelea, Ştefan Bănică, Adrian Gheorghiu, George Bodnarciuc, Gheorghe Iancu, Sergiu Ştefanski, Alexa Mezincescu, Constantin Marinescu, Gelu Barbu, Gabriel Popescu. PREMII şi DISTINCŢII: ● a apărut în ediţia princeps a Enciclopediei „Who’s Who in Romania” 2007 ● distins cu Meritul Cultural în grad de Cavaler de către Preşedintele României, 2004, la Viena. ● Marele Premiu la Festivalul Internaţional al Prieteniei de la Phenian, Coreea de Nord, 1998 ● Premiul I la Concursul Naţional de Balet – 1989 şi 1991 ● Premiul Special al juriului la Concursul National de Balet 1991 pentru coregrafie proprie si interpretare. ACTIVITATE ARTISTICA, ACTIVITATE DIDACTICA, ACTIVITATE PROFESIONALA, Posesor de certificat de formator. Bursa prin ICR București de doua luni la Roma în anul 1996 Realizează două gale de balet la Milano în 2012 și 2013 ca șef compartiment balet împreună cu primii soliști ONB! Realizează Bala de Balet la Torino în colaborare cu ICR București, pentru sărbătorirea zilei naționale în comunitatea românească din Italia. ● prim-solist al Operei Naţionale Bucureşti din 1993 ● solist la Landestheater Salzburg (Austria) în anii 2002 şi 2005 ● revine ca prim-solist la Opera Naţională Bucureşti în 2007 ● 2011-2013 Șef compartiment balet în cadrul ONB ● 2013 pana în prezent maestru de Balet la ONB ● invitat să interpreteze rolul Albert din „Giselle” de Adolphe Ch. Adam la Teatrul de Operă şi Balet din Ruse (Bulgaria) – 2000 – 2001 ● invitat la Festivalul de Balet de la Udine (Italia), 1998 ● invitat la Festivalul de la Vigniale (Italia), 1995 ● invitat la Teatrul Fantasio din Constanţa pentru „Lacul lebedelor” de P.I. Ceaikovski – 1994 ● invitat la Festivalul de Balet de la La Baule (Franţa), 1991 ● Invitat să predea stage de dans clasic în metoda Vaganova la școala de Balet Ines Meury Bertaiola, Elvetia în 2014 și 2015 Invitat să predea stage de dans clasic la Concursul și Festivalul de Balet Udine 2014 și 2015 Invitat în juriul internațional al festivalului de balet de la Udine în 2014 și 2015 Invitat să predea stage de dans clasic la școala privata Anca Ardelean la Rimini, Italia intre 2012 și 2014 * 2001-2007- profesor de dans clasic, pentru copii si adulti, la Scoala privata de balet Rosita Klimitch din Salzburg. * 2007-2011 – profesor de balet la gradinite private si scoli din Bucuresti. Membru al Rotary Club București intre anii 2010-2014 Membru al asociației culturale și de prietenie România – Israel REPERTORIU: ● Siegfried – „Lacul lebedelor” de P.I. Ceaikovski, coregrafia: Oleg Danovski, Marius Petipa, Lev Ivanov, regia: Oleg Danovski ● Deirfgeis – „Lacul lebedelor” de P.I. Ceaikovski, coregrafia: Gheorghe Iancu, Marius Petipa, Lev Ivanov, regia: Gheorghe Iancu ● Albert – „Giselle” de Adolphe Ch. Adam – coregrafia: Marius Petipa, regia şi adaptarea coregrafică: Vasile Marcu ● Hans – „Giselle” de A. Adam – coregrafia: Jean Coralli, Jules Perrot şi Marius Petipa, regia şi adaptarea coregrafică: Mihai Babuşka ● Basil – „Don Quijote” de L. Minkus, coregrafia: Marius Petipa, Alexandr Gorski, regia şi adaptarea coregrafică: Mihai Babuşka ● Romeo – „Romeo şi Julieta” de S. Prokofiev, regia şi coregrafia: Yuriy Papcko ● Solor – „Baiadera” de Ludwig Minkus, coregrafia: Marius Petipa, regia şi adaptarea coregrafică: Valerii Kovtun ● Phoebus – „Notre Dame de Paris” (colaj muzical), regia şi coregrafia: Ioan Tugearu ● Vronski – „Anna Karenina” de P.I. Ceaikovski, regia şi coregrafia: Ioan Tugearu ● Petrucchio – „Îmblânzirea Scorpiei” (colaj muzical), regia şi coregrafia: Ioan Tugearu ● Oberon – „Visul unei nopţi de vară” (colaj muzical), regia şi coregrafia: Mihaela Atanasiu ● Escamillo – „Carmen” de Georges Bizet, Rodion Şcedrin, regia şi coregrafia: Oleg Danovski ● Manfred – „Manfred” de P.I. Ceaikovski, regia şi coregrafia: Ioan Tugearu ● Kascey – „Pasărea de foc” de Igor Stravinski, regia şi coregrafia: Alexa Mezincescu ● „Bolero” de Maurice Ravel, regia şi coregrafia: Tilde Urseanu ● Pas de deux din „Paquita” de Ludwig Minkus, coregrafia: Marius Petipa, regia: Ileana Iliescu ● „Anotimpurile” de Antonio Vivaldi, regia şi coregrafia: Alexa Mezincescu ● Antoniu – divertisment din opera „Faust” de Charles Gounod, coregrafia: Alexa Mezincescu ● Soţul – „Femei” (colaj muzical), coregrafia: Gheorghe Iancu ● solist în spectacolele Landestheater Salzburg (Austria), unde a dansat în coregrafia lui Peter Breuer: „Bolero” de Maurice Ravel, „Aqua” (colaj muzical), „Carmen” (colaj muzical), „The Wall” (muzica: Queen), „Spring Waters” de Serghei Rahmaninov GALE DE BALET: ● Gală Internaţională de Balet în cadrul Festivalului Internaţional „Viaţa e frumoasă” la Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian”, Bucureşti – 2008 ● invitat la galele internaţionale de balet de la Düsseldorf, Munchen (Germania), Linz, Salzburg, Sankt Pölten (Austria), La Baule (Franţa), Vignale (Italia) în perioada 2002 – 2006 ● Gala de Balet „Dans la Odeon”, Teatrul Odeon, Bucureşti, 2000 ● Gală de Balet, Ruse (Bulgaria), 2000 ● Gală de Balet, Opera Naţională Română Timişoara, 2000 ● Gale de balet şi recitaluri, Opera Naţională Bucureşti, în perioada 1992 – prezent. ● Gală de Balet, Opera Naţională Română din Iasi, 1999 ● Gală de Balet, Opera Naţională Română Timişoara, 1999 ● Gală de Balet, Constanţa, 1998 ● Gală de Balet, Opera Braşov, 1996 ● Gală de Balet, Câmpina, 1994 TURNEE: Italia, Germania, Elveţia, Austria, Olanda, Bulgaria, Coreea de Nord, Belgia, Franţa, Finlanda, etc.
Asadar, dupa un asemenea CV, cu o munca fabuloasa, cat pentru 10 vieti, sa vedem, ce mai povestim, impreuna cu Alin Gheorghiu!
Ana Magdin: Alin, la ce varsta ai inceput sa faci balet, cat de mult iti doreai sa faci asta si care este povestea copilului Alin Gheorghiu, inainte de a deveni prim balerin al Operei Nationale Bucuresti?
Alin Gheorghiu: Provin dintr-o familie de artisti, tata a fost si el timp de 30 de ani prim solist al Operei Romane, iar mama, pictorita. Asa ca, nu a fost greu sa ma decid in a continua traditia familiei. Am inceput baletul oficial, de la varsta de 10 ani, cand, am intrat la Liceul de Coregrafie George Enescu din Bucuresti. Am avut o copilarie frumoasa, plina dragoste parinteasca, joaca si mai apoi din ce in ce mai putin timp liber.
Ana Magdin: Cum au fost inceputurile tale ca balerin, care a fost primul tau rol? Povesteste-mi, te rog, ce iti amintesti de la prima ta aparitie pe o scena mare?
Alin Gheorghiu: Primul rol mare a fost printul Albert din baletul Giselle. Un rol dificil, cel mai dificil din tot ce am dansat, de departe. Il pregateam inca din scoala, la nivel de pas de deux. Am debutat cu Ana Maria Vretos, care era balerina consacrata a Operei Nationale Bucuresti, la acea vreme. Un om deosebit, un caracter frumos, care m-a sfatuit si m-a ajutat ca spectacolul sa iasa bine, de calitate. Am avut emotii mari, imi amintesc, pentru ca a dansa in fata publicului numeros, ca prim balerin, esti supus unor presiuni si unor emotii extrem de intense, suprapuse pe teama de a nu gresi, iti imaginezi ce cocktail de senzatii si trairi, traverseaza mintea si corpul unui balerin in acele momente.
Ana Magdin: Cum a fost plecarea ta la Landestheater din Salzburg?
Alin Gheorghiu: Am primit un telefon de la o fosta colega, ea, deja era acolo si mi-a spus ca directorul baletului, cauta un balerin, iar ea, s-a gandit la mine si, daca sunt interesat, sa ma duc sa dau o auditie. Am fost, am dat auditia, am luat…, si un an de zile am dansat si la Opera in Romania, si la Salzburg. Dupa care, a trebuit sa aleg. Aveam 31 de ani, eram tentat sa incerc si altceva. Si am ales sa plec la Salzburg. Dar, din start am stiut ca ma voi intoarce. Nu am plecat cu gandul sa raman acolo, niciodata.
Ana Magdin: Esti unul dintre cele mai cunoscute nume ale baletului romanesc. De-a lungul carierei tale, ai colaborat cu institutii de profil din tara si din strainatate, ai dansat alaturi de unele dintre cele mai mari personalitati ale lumii dansului, cu Michelle Wiles sau Anastasia Kolegova, ai dansat in Lacul Lebedelor, respectiv Giselle, ca Dierfgeis si Hans…! Langa de cine ti-ai mai fi dorit sa dansezi?
Alin Gheorghiu: Poate, langa un artist complet, cum a fost marele balerin rus, Vladimir Vasilev.
Ana Magdin: In repertoriul tau, ai unele dintre cele mai ravnite roluri de toti balerinii lumii…! Exista un rol pe care ti l-ai dorit si nu ai reusit sa il ai?
Alin Gheorghiu: Din repertoriul clasic, nu!
Ana Magdin: Ai avut o bursa la Roma…, cum a fost in Italia, cu ce lectii profesionale dar si de viata, ai venit de acolo?
Alin Gheorghiu: In primul rand, studiul la biblioteca si apoi vizionarea de spectacole, m-au facut sa vad lucrurile si din alte perspective, sa inteleg, ca sa pot transmite mai bine catre public, ceea ce simt.
Ana Magdin: Ce face acum, marele nostru balerin, Alin Gheorghiu?
Alin Gheorghiu: Acum, sunt concentrat in primul rand pe Teatrul de Opereta Ion Dacian, unde, sunt coordonator balet si unde imi doresc sa aduc lumina, asupra unui compartiment si implicit a unei institutii nationale de traditie, care s-a dorit a fi distrusa si desfiintata de catre unii. In ceea ce priveste Opera, situatia este aceeasi, de la starea nerezolvata cu venirea lui Koborg si a Alinei Cojocaru. Mai exact, cei doi au fost adusi de catre un fost director general care a castigat concursul prin care a fost numit ilegal, conform deciziei instantei! Iar ce a urmat, se cunoaste!
Ana Magdin: Esti unul dintre cei mai buni familisti, un foarte bun exemplu pentru noua generatie! Cum este la tine acasa in timpul liber?
Alin Gheorghiu: Armonie, dragoste, respect. Chiar asa este. De cele mai multe ori suntem impreuna. Timpul liber mi-l împart intre familie și hobby-urile mele!
Ana Magdin: Unde iti petreci vacantele, ce destinatii te relaxeaza?
Alin Gheorghiu: Clar, Romania, in primul rand! Apoi, Croatia si Grecia.
Ana Magdin: Alin, ce te bucura cel mai mult pe lumea aceasta?
Alin Gheorghiu: Sa fiu de folos pentru familie, arta si pentru tara mea.
Ana Magdin: Un gand pentru romanii de pretutindeni!
Alin Gheorghiu: Calde salutari tuturor celor care iubesc arta si cultura romaneasca. Imi doresc sa vina oameni valorosi, cu principii corecte, care sa aiba grija de tot ce este bun in aceasta tara!
Ana Moroșanu Magdin